סוללה לאופניים חשמליים: הדברים שאתם צריכים לדעת
סוללות אופניים חשמליים משחקות תפקיד מרכזי באופניים שלכם, ולא רק בגלל שהן החלק היקר ביותר באופניים. הסוללה היא הלב של האופניים החשמליים, והיא קובעת עד כמה מהר תרכבו וגם לאיזה מרחק תגיעו.
התקדמות טכנולוגיית הסוללות מאפשרת רכיבה למרחקים ארוכים יותר מבלי לפחד שתיגמר לכם הבטריה באמצע הנסיעה.
כיום, רוב הכלים הממונעים בחשמל עובדים על סוללת ליתיום, והיא נחשבת לסוללה המומלצת לאופניים חשמליים בישראל (יחד עם ליתיום-יון).
מציעים לכם לקנות סוללה שאיננה ליתיום? אולי כדאי לחשוב פעמיים.
פרטים טכניים על סוללות שצריך להכיר
יש "מינים" שונים של סוללות שאנחנו הרוכבים יכולים לבחור מהם, ולכל אחת התכונות הייחודיות שלה, אבל את המושגים הבסיסיים אתם חייבים להכיר.
וולטאז' (V) – מתח
משמעות המילה "וולט" היא מתח הסוללה באופניים, עליו מבוססת כל מערכת החשמל.
כלל האצבע אומר שככל שיש יותר וולט בסוללה, כך נוכל לנסוע מהר יותר.
לרוב נגלה שבאופניים חשמליים יש סוללת 36 וולט עד 60 וולט, ובדגמים החדשים והמשופרים אפשר למצוא אפילו סוללה עם 72 וולט.
סוללת 48 וולט מספיקה לחלוטין לכל מי שרוצה להתנייד עם אופניים בתוך ומחוץ לעיר.
אז מה קובע כמה וולט יש בסוללה?
התשובה היא מספר התאים המחוברים בטור. יותר תאים = יותר מתח (וולטאז'), מה שיכול להביא לביצועים טובים יותר.
מתח סוללה גבוה יותר = טווח נסיעה משופר
מתח סוללה | זמן נסיעה ממוצע | מרחק נסיעה ממוצע |
---|---|---|
24 וולט | שעה | 20 ק"מ |
36 וולט | שעה וחצי | 30 ק"מ |
48 וולט | שעתיים | 40 ק"מ |
אמפר (A) – זרם
אמפר הוא הזרם האחראי על ההספק של המנוע החשמלי, כלומר הכוח של המצערת (דוושת ה"גז"). ככל שהאמפר גבוה יותר, קל יותר להתנייד עם משקל ומרגישים שהאופניים נוסעות בקלות יותר בעליות. בנוסף, ככל שקיבולת הסוללה שלנו היא גדולה יותר, טווח הנסיעה שלנו יגדל ונוכל לעבור מרחקים גדולים יותר בטעינה אחת.
אמפר לשעה (AH) – כמות האנרגיה בסוללה
במונח אמפר לשעה מודדים כמה אנרגיה קיימת בסוללה.
בהסבר פשוט – ככל שהאמפר לשעה גבוה יותר, כך נוכל לנסוע רחוק יותר.
סוללה עם אמפר גבוה במיוחד (24-35 AH) מתאימה בעיקר למי שנעזר באופניים חשמליים לצרכי עבודה (למשל במשלוחים) ומבלה שעות ארוכות על הכביש.
אם אתם לא מבלים את כל היום בנסיעות ורק צריכים להתנייד ממקום למקום, סוללה בסביבות 12 אמפר לשעה לגמרי תעשה את העבודה.
דוגמה: כשמציינים שלסוללה מסוימת יש קיבולת של 1Ah, המשמעות היא שהסוללה מסוגלת לספק זרם של אמפר אחד במשך שעה אחת.
את האמפר שעה קובעים לפי מספר התאים המחוברים יחדיו, והכלל אומר שיותר תאים מחוברים מביאים לקיבולת סוללה גבוהה יותר, כלומר יותר אנרגיה וטווח נסיעה ארוך יותר.
נתונים פיזיים של סוללת אופניים חשמליים
גודל ומשקל הסוללה מושפעים בצורה ישירה ממתח הסוללה והקיבולת שלה. כלומר, ככל שלסוללה יש יותר מתח וקיבולת, הסוללה תהיה גדולה וכבדה יותר.
סוללה ממוצעת שוקלת בין 2 קילוגרם ל-6 קילוגרם.
גודל הסוללה איננו אחיד, אבל לרוב אינו עולה על 40 ס"מ אורך ו-12 ס"מ רוחב.
סוגי סוללות לאופניים חשמליים והשוואתם
סוגי הסוללות הנפוצות ביותר לאופניים חשמליים הם:
סוללת ליתיום –
סוג הסוללה הנפוץ והאיכותי ביותר שיש היום, מספקת את התמורה הטובה ביותר למחיר. טווח נסיעה ארוך יחסית לסוללות אחרות, משקל נמוך, עמידות גבוהה (אלפי טעינות) ואורך חיים ממושך. בנוסף, זמן הטעינה קצר יחסית, מה שאומר שלא תצטרכו לחכות הרבה עד שהסוללה תתמלא.
סוללות ניקל קדיום (ניקל-מתכת הידריד (NiMH) וסוללות עופרת –
סוללות מיושנות, כבדות, ופחות יעילות. הן הרבה פחות טובות ואמינות מסוללות הליתיום ולכן המחיר שלהן נמוך יותר.
יש 3 סוגים של סוללות ליתיום לאופניים חשמליים
ליתיום יון –
הסוללה הכי מקובלת בשכונה. לסוללת ליתיום יון יש תוחלת חיים מרשימה של למעלה מ-1,000 טעינות, יש להן פריקה עצמית נמוכה והן נחשבות בצדק לסוללות המובילות בענף.
יכול להיות שהן יעלו לכם כמה שקלים יותר, אבל אתם מקבלים תמורה נאה עבור הכסף.
ליתיום פולימר –
סוללה טובה המזכירה את הליתיום-יון. יש לה ביצועים טובים, הספק גבוה ומשקל נמוך יחסית, עקב האכילס שלה הוא שהיא מספיקה רק לכ-500 הטענות בממוצע.
ליתיום ברזל (LiFePO4) –
סוללה פחות נפוצה שפוגשים בדר"כ בעולם הרכיבה המקצועני. לליתיום ברזל יש כמה כמה תכונות מיוחדות, כמו תוחלת חיים ארוכה מאוד (10 שנים) וקצב פריקה גבוה יותר מאשר סוללות ליתיום רגילות. החסרונות העיקריים הם הגודל והמחיר שלה: מדובר בסוללה כבדה מאוד ויקרה מאוד, כמו גם רגישה לחום ולכן פחות מתאימה למזג האוויר בארצנו.
תחזוקה נכונה וטיפים לשימור והארכת חיי הסוללה
סוללת האופניים החשמליים שלכם היא המרכיב הכי יקר באופניים, וקצת כמו חיית מחמד מפונקת, היא צריכה שתטפלו בה כדי להישאר במצב אופטימלי. בממוצע, אתם אמורים להחליף סוללה כל 3-4 שנים, במידה והשתמשתם בה שימוש רגיל וסביר, ושמרתם עלייה בהתאם להמלצות שכתובות לכם בהמשך.
לא מקפידים? זה כנראה יקצר את חיי הסוללה משמעותית ויביא לכך שתצטרכו לקנות סוללה חדשה, סתם כי לא שמרתם עליה כמו שצריך. אז הנה הטיפים שלנו לשמירה ומיקסום של חיי הסוללה באופניים חשמליים:
- אם הסוללה מגיעה עם הוראות כלשהן, קראו אותן בעיון ופעלו על פיהן.
- לפני השימוש הראשון: הטעינו את הסוללה עד לטעינה מלאה. לאחר מכן, השתמשו בסוללה עד שהיא תיגמר לחלוטין, ואז הטעינו שוב. חזרו על כך 3 פעמים.
- התחממות יתר משפיעה לרעה על ביצועי הסוללה ועל תוחלת החיים שלה. מזג האוויר בישראל יכול להיות גם חם מאוד (וגם קר מאוד, שזה גם לא טוב), ולכן חשוב לאחסן את הסוללה בצל, רצוי בטמפרטורה של פחות מ-20 מעלות וללא שמש ישירה.
- בדיקה סדירה של סוללת האופניים החשמליים שלכם היא גם חשובה. שימו לב לכל סימן של נזק או בלאי.
- מתכננים לא להשתמש באופניים לפרק זמן ממושך? אל תשאירו את הסוללה טעונה במלואה. עדיף להשאיר אותה ברמת טעינה בינונית (כ 40%-60%).
- אל תטענו יותר מדי. טעינת יתר מעייפת ומקצרת את חיי הסוללה. לכן אם אתם טוענים בשעות הלילה כשאתם ישנים, שימו לב שזמן הטעינה לא חורג מהמקסימום האפשרי. אפשר לקנות גם טיימר חשמלי שיידע להפסיק את פעולת ההטענה לאחר X זמן שתגדירו.
- סיימתם לרכב? העבירו את הסוללה למצב OFF ותנו לה לנוח.
לסיכום
סוללות לאופניים חשמליים הם חלק מרכזי בעולם הכלים הממונעים וחשוב להכיר אותן על מנת שתוכלו לבחור בסוללה הנכונה עבורכם.
בנוסף, תחזוקה בסיסית של הסוללה ושמירה על כמה כללים פשוטים יעזרו להבטיח שתיהנו מביצועים מקסימליים לאורך שנים.
רוצים לקנות סוללות איכותיות לאופניים חשמליים?
בקרו בעמוד החנות שלנו ותהנו ממחירים משתלמים במיוחד, משלוח עד הבית ואחריות של חברה מובילה ואמינה.