סוללות לאופניים חשמליים: כל מה שכדאי לדעת [2025] - Kalofun דילוג לתוכן דילוג לכותרת תחתונה
סוללות לאופניים חשמליים: כל מה שכדאי לדעת [2025]

סוללות לאופניים חשמליים: כל מה שכדאי לדעת [2025]

מאת: קל אופן

שיתוף:

דמיינו שאתם רוכבים בדרך שטופת שמש, הרוח בשיערכם, חיוך מאוזן לאוזן בזמן שאתם מאזינים לשיר שאתם אוהבים או לפודקאסט מעניין.
אתם לא סתם רוכבים על אופניים, אלא על אופניים חשמליים, ומתקדמים ללא מאמץ במהירות ובנוחות. החופש משכר.

אתם קולטים את המראות והקולות של חיי העיר מסביבכם, בזמן שאתם מפלסים את דרככם בין התנועה, ללא שום קושי.
אבל האם ידעתם שעל הנסיעה החלקה והשקטה שלכם אחראית "עובדת" שקטה, חרוצה וחזקה מאוד: הסוללה של האופניים החשמליים שלכם?

סוללות לאופניים חשמליים - כל מה שצריך לדעת
סוללות לאופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת

סוללה לאופניים חשמליים: הדברים שאתם צריכים לדעת

סוללות אופניים חשמליים משחקות תפקיד מרכזי באופניים שלכם, ולא רק בגלל שהן החלק היקר ביותר באופניים. הסוללה היא הלב של האופניים החשמליים, והיא קובעת את טווח הנסיעה שהאופניים מסוגלים לעבור בטעינה אחת.
התקדמות טכנולוגיית הסוללות מאפשרת רכיבה למרחקים ארוכים יותר מבלי לפחד שתיגמר לכם הסוללה באמצע הנסיעה.
כיום, רוב כלי הרכב הממונעים בחשמל עובדים על סוללות ליתיום, סוללות אלו נחשבות לסוללות הפופולרית ביותר עבור כל כלי הרכב חשמליים ולאופניים חשמליים בארץ ובעולם (יחד עם ליתיום-יון).

מציעים לכם לקנות סוללה שאיננה ליתיום? אולי כדאי לחשוב פעמיים.

פרטים טכניים על סוללות שצריך להכיר

יש "מינים" שונים של סוללות שאנחנו הרוכבים יכולים לבחור מהם, ולכל אחת התכונות הייחודיות שלה, אבל את המושגים הבסיסיים אתם חייבים להכיר.

המונחים העיקריים שעלינו להכיר הם:
וולטאז' (V) – מתח
אמפר שעה (AH)
זרם – יכולת פריקה (A)

וולטאז' (V) – מתח

משמעות המילה "וולט" היא מתח הסוללה.
מתח הסוללה צריך להיות תואם למערכת החשמלית של האופניים שלכם.
באופניים חשמליים בדרך כלל משתמשים בסוללות במתח של 36v/48v (כמותר בחוק), אך ישנן גם סוללות במתחים גבוהים יותר 55v/60v/72v וכו'.

חשוב: להשתמש בסוללה במתח המתאים למערכת החשמלית באופניים, כל שינוי עלול לגרום להרס ובלאי מואץ של המערכת החשמלית והאופניים ככלל.

אז מה קובע כמה מתח יש בסוללה?
התשובה היא מספר התאים המחוברים בטור. יותר תאים = יותר מתח (וולטאז').
לדוגמא: 10 תאים (במתח נומינלי 3.6v ) המחוברים בטור יתנו מתח נומינלי כולל של 36V .
13 תאים (במתח נומינלי 3.6v ) המחוברים בטור יתנו מתח נומינלי כולל של 48V

אמפר (A) – זרם

אמפר הוא הזרם המקסימלי שהסוללה מסוגלת לספק. הזרם של הסוללה צריך להיות לכל הפחות כמו הזרם שמצוין על גבי הבקר של האופניים.

אמפר לשעה (AH) – כמות האנרגיה בסוללה (נמדד גם בWH – וואט שעה)

ככל שקיבולת הסוללה שלנו היא גדולה יותר, טווח הנסיעה שלנו יגדל ונוכל לעבור מרחקים גדולים יותר בטעינה אחת.

המונח אמפר לשעה או וואט שעה מתייחס לכמות האנרגיה הקיימת בסוללה.

האמפר מציין את כמות האנרגיה שהסוללה יכולה לאגור ולהשתמש בה במהלך הנסיעה. סוללה בעלת אמפר-שעה גבוה יותר תוכל לספק יותר אנרגיה ולהאריך את טווח הנסיעה בין טעינות.

סוללה 48V/13AH מצוינת גם כ 608Wh (וואט שעה)

סוללה 48V/18AH מצוינת גם כ 864Wh.

בהסבר פשוט – ככל שהאמפר לשעה גבוה יותר, כך נוכל לנסוע רחוק יותר.
סוללה עם אמפר גבוה במיוחד (24-35 AH) מתאימה בעיקר למי שנעזר באופניים חשמליים לצרכי עבודה (למשל במשלוחים) ומבלה שעות ארוכות על הכביש.
אם אתם לא מבלים את כל היום בנסיעות ורק צריכים להתנייד ממקום למקום, סוללה בסביבות 13 אמפר לשעה לגמרי תעשה את העבודה.

דוגמה: כשמציינים שלסוללה מסוימת יש קיבולת של 1Ah, המשמעות היא שהסוללה מסוגלת לספק זרם של אמפר אחד במשך שעה אחת.

את האמפר שעה קובעים לפי מספר התאים המחוברים יחדיו, והכלל אומר שיותר תאים מחוברים מביאים לקיבולת סוללה גבוהה יותר, כלומר יותר אנרגיה וטווח נסיעה ארוך יותר.

נתונים פיזיים של סוללת אופניים חשמליים

גודל ומשקל הסוללה מושפעים בצורה ישירה ממתח הסוללה והקיבולת שלה. כלומר, ככל שלסוללה יש יותר מתח וקיבולת, הסוללה תהיה גדולה וכבדה יותר.
סוללה ממוצעת שוקלת בין 2 קילוגרם ל-6 קילוגרם.
גודל הסוללה איננו אחיד, אבל לרוב נע בין גבהים של 40 ס"מ לסוללות 48/13
ו50 ס"מ לסוללות 48/21. רוחב ועומק הסוללה לרוב אחיד.

סוגי סוללות לאופניים חשמליים והשוואתם

סוגי הסוללות הנפוצות ביותר לאופניים חשמליים הם:

סוללת ליתיום –
סוג הסוללה הנפוץ והאיכותי ביותר שיש היום, מספקת את התמורה הטובה ביותר למחיר. טווח נסיעה ארוך יחסית לסוללות אחרות, משקל נמוך, עמידות גבוהה (אלפי טעינות) ואורך חיים ממושך. בנוסף, זמן הטעינה קצר יחסית, מה שאומר שלא תצטרכו לחכות הרבה עד שהסוללה תתמלא.

סוללות ניקל קדיום (ניקל-מתכת הידריד (NiMH) וסוללות עופרת –
סוללות מיושנות, כבדות, ופחות יעילות. אורך חיים קצר יותר ויחס משקל אמפר פחות טוב.
סוללה 48/13 ליתיום שוקלת סביב 4 ק"ג לעומת סוללת עופרת באותה קיבולת שוקלת סביב 40 ק"ג.

יש 3 סוגים של סוללות ליתיום לאופניים חשמליים

ליתיום יון –
הסוללה הכי מקובלת בקרב כלי רכב חשמליים. לסוללת ליתיום יון יש תוחלת חיים מרשימה של למעלה מ-1,000 טעינות, יש להן פריקה עצמית נמוכה והן נחשבות בצדק לסוללות המובילות בענף הרכב החשמלי.

יתרונות של סוללת ליתיום-יון:

  • משקל קל: קלות בהרבה מסוללות עופרת, מה שמקל על הנסיעה ומאפשר מהירות וזריזות גבוהה.
  • קיבולת אנרגיה גבוהה: מאפשרות טווח נסיעה גדול בין טעינות.
  • אורך חיים ארוך: סוללות ליתיום-יון מחזיקות זמן רב יותר בהשוואה לסוללות אחרות, עם מספר מחזורי טעינה גדול יותר.
  • זמן טעינה קצר: נדרשות פחות שעות טעינה כדי להגיע לקיבולת מלאה.

ליתיום פולימר –
סוללה טובה המזכירה את הליתיום-יון. יש לה ביצועים טובים, הספק גבוה ומשקל נמוך יחסית, החסרונות שלה הם שהיא מספיקה למעט מחזורי טעינה. בנוסף, סוללה לא יציבה מבחינה כימית ומועדת להתלקחות.

ליתיום ברזל (LiFePO4) –
סוללה פחות נפוצה, לליתיום ברזל יש כמה תכונות מיוחדות, כמו תוחלת חיים ארוכה מאוד (10 שנים) וקצב פריקה גבוה יותר מאשר סוללות ליתיום רגילות. החסרונות העיקריים הם הגודל והמחיר שלה: מדובר בסוללה כבדה מאוד ויקרה מאוד, כמו גם רגישה לחום ולכן פחות מתאימה למזג האוויר בארצנו.

תחזוקה נכונה וטיפים לשימור והארכת חיי הסוללה

סוללת האופניים החשמליים שלכם היא המרכיב הכי יקר באופניים וכדאי לדעת את אופן השימוש בה.

לא מקפידים על שימוש נכון? זה כנראה יקצר את חיי הסוללה משמעותית ויביא לכך שתצטרכו לקנות סוללה חדשה, סתם כי לא שמרתם עליה כמו שצריך. אז הנה הטיפים שלנו לשמירה ומיקסום של חיי הסוללה באופניים חשמליים:

  • אם הסוללה מגיעה עם הוראות כלשהן, קראו אותן בעיון ופעלו על פיהן.
  • לפני השימוש הראשון: הטעינו את הסוללה עד לטעינה מלאה
    טעינת הסוללה באופן תקין: מומלץ לא להטעין את הסוללה עד 100% בכל טעינה, אלא לטעון אותה עד 80%-90%. כמו כן, הימנעו מהשארת הסוללה מחוברת למטען לאחר שהטעינה הסתיימה.
  • אל תרוקנו את הסוללה לגמרי: מומלץ להטעין אותה כשנותר בה 20%-30% כדי למנוע בלאי מואץ לתאים הפנימיים.
  • התחממות יתר משפיעה לרעה על ביצועי הסוללה ועל תוחלת החיים שלה. מזג האוויר בישראל יכול להיות גם חם מאוד (וגם קר מאוד, שזה גם לא טוב), ולכן חשוב לאחסן את הסוללה בצל, רצוי במקום יבש וקריר בטמפרטורה של 10-30 מעלות צלזיוס. מומלץ לא להשאיר את הסוללה בשמש לאורך זמן.
  • בדיקה סדירה של סוללת האופניים החשמליים שלכם היא גם חשובה. שימו לב לכל סימן של נזק או בלאי.
  • מתכננים לא להשתמש באופניים לפרק זמן ממושך? אל תשאירו את הסוללה טעונה במלואה. עדיף להשאיר אותה ברמת טעינה בינונית (כ 40%-60%). רצוי להטעין את הסוללה כ20 דק' פעם בחודש.
  • טעינה רצופה לאחר שימוש אינטנסיבי: אחרי נסיעה ארוכה במיוחד, תנו לסוללה לנוח ולהתקרר מעט לפני שתתחילו את הטעינה. חיבור ישיר של הסוללה החמה למטען עלול לפגוע בסוללה.
  • בדיקת מטען תקין: ודאו שהמטען שלכם במצב טוב ושאינו מתחמם יתר על המידה. שימוש במטען שאינו מתאים לסוללה עלול לפגוע בה או לגרום לנזק בלתי הפיך. המטען חייב להתאים למתח הסוללה ולא להיות במתח שונה, דבר שעלול לגרום לטעינת יתר ולהתלקחות הסוללה. חשוב לקנות מטען בעל תו תקן בלבד.
  • אל תפתחו את הסוללה בעצמכם: פתיחה לא נכונה עלולה לגרום לקצר חשמלי ואף להוביל לשריפה. יש לפנות תמיד למעבדה מקצועית או לספק מורשה במקרה של בעיות.
  • אל תחשפו את הסוללה למים: מים ולחות עלולים לגרום לקורוזיה ונזק לסוללה. שימו לב במיוחד בימי גשם, והקפידו להסיר את הסוללה לפני שטיפת האופניים
  • טיפול בסוללה: צריך להתבצע רק במעבדה מורשת של ספק הסוללות. חשוב לא לבצע שום שינוי בסוללה או מעקף שיכול לחבל בסוללה ולגרום לנזק וכשל.
  • סיימתם לרכב? העבירו את הסוללה למצב OFF ותנו לה לנוח.

איך לבחור סוללה מתאימה?

בחירת סוללה איכותית תסייע לכם לשמור על הביצועים ולהאריך את חיי האופניים שלכם. שימו לב לפרמטרים הבאים:

  1. קיבולת (Ah): ככל שהקיבולת גבוהה יותר, כך טווח הנסיעה בין טעינות יהיה גדול יותר.
    10AH – תספיק לרוב לטווח של 20-30ק"מ
    13AH – תספיק לרוב לטווח של 30-45ק"מ
    17.5AH – תספיק לרוב לטווח של 45-60 ק"מ
    21AH – תספיק לרוב לטווח של 60-75 ק"מ
  2. מתח (V): בדקו שהסוללה תואמת למתח המערכת החשמלית באופניים שלכם. רוב האופניים החשמליים עובדים עם מתח של 48v.
  3. מותג ואיכות: ישנם מותגים כגון: Panasonic, LG או Samsung. סוללות אלו בדרך כלל יקרות יותר באופן משמעותי, רוב הסוללות שנמכרות בארץ הינם עם תאים סינים. ישנם תאים סינים ברמות שונות לא בהכרח פחות טובות מהמותגים המוכרים. יש לוודא שקונים מספק אמין שקיים הרבה שנים בשוק ומספק שמספק מוצרים וסוללות אמינות ואיכותיות.
    יש לוודא שלסוללה יש תקנים של מכון התקנים ותקנים מחמירים מחו"ל.
  4. גודל פיזי והתאמה לאופניים: ודאו שהסוללה מתאימה פיזית לתושבת האופניים שלכם

ממי כדאי לרכוש סוללה?

בחירה בספק אמין היא קריטית לשמירה על איכות ובטיחות הסוללה:

  • ספק מורשה ומוכר: קנו את הסוללה ממקום בעל מוניטין טוב בתחום האופניים החשמליים. ספקים איכותיים מציעים סוללות עם אחריות והדרכה לשימוש נכון.
  • אחריות ותמיכה: ודאו שאתם מקבלים אחריות על הסוללה, בדרך כלל לשנה לפחות, ושיש אפשרות לתמיכה טכנית במקרה של בעיות.

טיפים נוספים לשמירה על חיי הסוללה:

  1. מניעה של שימוש יתר ב"פול גז": שימוש במנוע במצב המקסימלי כל הזמן יכול לרוקן את הסוללה במהירות ולפגוע ביעילותה. נסו לשמור על מהירות קבועה ולהימנע מהאצות חזקות.
  2. תחזוקה כללית לאופניים: תחזוקת האופניים עצמם, כמו שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים, כמו כן יש לבדוק את תקינות המעצורים.
  3. קיבוע הסוללה: יש לשים לב שהסוללה מקובעת לאופניים בצורה יציבה ושאינה רועדת או רופפת בזמן הנסיעה. כמו כן, יש לשים לב שהסוללה יושבת צמוד ובקו ישר עם תושבת הסוללה שעל האופניים.

פעולות אלה יכולות להשפיע על הביצועים ולמנוע צריכה מיותר של אנרגיה מהסוללה וכן לשמור עליה לאורך זמן.

לסיכום

סוללות לאופניים חשמליים הם חלק מרכזי בעולם הכלים הממונעים וחשוב להכיר אותן על מנת שתוכלו לבחור בסוללה הנכונה עבורכם ועבור האופנים שלכם
יש לזכור להשתמש רק בסוללה המתאימה לאופניים שלכם.
בנוסף, תחזוקה בסיסית של הסוללה ושמירה על כמה כללים פשוטים יעזרו להבטיח שתיהנו מביצועים מקסימליים לאורך זמן.

רוצים לקנות סוללות איכותיות לאופניים חשמליים?
בקרו בעמוד החנות שלנו ותהנו ממחירים משתלמים במיוחד, משלוח עד הבית ואחריות של חברה מובילה ואמינה.

יכול לעניין אותך:
עלו לאחרונה:
הנמכרים ביותר:
לקשרי שחור כחול
סוללה 48V | 12.5Ah
צמיגי “KENDA 2.125 x 20
4,500.00
לקשרי-שחור-זהב-לבן
סוללה 48V | 12.5Ah
צמיגי “KENDA 2.125 x 20
4,500.00