מה החוק אומר?
החוק החדש מחייב את כל בעלי האופניים החשמליים להתקין לוחית רישוי ייחודית, בדומה לרכבים ואופנועים. לוחית הרישוי תכלול מספר זיהוי שמיועד להקל על זיהוי האופניים בעת הצורך. כל אופניים חשמליים שנעים במהירות של עד 25 קמ"ש (או מעבר לכך) יידרשו בלוחית רישוי תקפה.
למה בכלל לוחית רישוי?
מטרת החוק היא לשפר את הבטיחות בדרכים ולהבטיח אכיפה טובה יותר של החוקים הנוגעים לאופניים חשמליים. בזכות לוחיות הרישוי, ניתן יהיה לזהות בקלות רוכבים שעוברים על החוק – בין אם מדובר ברכיבה על מדרכות, אי-ציות לתמרורים או מהירויות לא חוקיות.
בנוסף, הלוחית תסייע במקרים של תאונות פגע וברח, ומאפשרת מעקב יעיל אחר אופניים שנגנבו או עברו שינויים לא חוקיים.
איך מתקינים לוחית רישוי?
כדי לקבל לוחית רישוי, תחילה יש לרשום את האופניים והפרטים באתר של משרד התחבורה שם יירשמו האופניים ויינתן מספר זיהוי ייחודי:
https://www.gov.il/he/service/bicycle-and-scooter-registration
באתר יש להזין את כל הפרטים המבוקשים, כגון צבע האופניים, מספר שלדה ויצרן האופניים (שם היצרן צריך להיות באנגלית לדוגמא : (Kalofun לאחר מכן תקבלו מספר לוחית זיהויי שהינו אישי ועל שמכם. יש לגשת עם המספר לוחית הרישוי ואישור מהאתר של משרד התחבורה למרכזי שירות המורשים מטעם משרד התחבורה בכדי שהם יפיקו לכם לוחית רישוי לאחר מכן, תותקן לוחית רישוי קטנה בחלק האחורי של האופניים, במקום נגיש וגלוי. תהליך זה אמור להיות פשוט ומהיר.
קנסות ועונשים
החוק החדש כולל גם עונשים על אי-עמידה בו. רוכבים שלא יתקינו לוחית רישוי על אופניהם עלולים לקבל קנסות כבדים, שיכולים להגיע למאות שקלים. בנוסף, במקרים חמורים יותר, עלול הרוכב להיות מחויב להסרת אופניו מהכביש עד להסדרת הרישוי.
האם החוק באמת ישפר את הבטיחות?
ישנם אנשים שחושבים שהחוק החדש יוביל לשיפור משמעותי בבטיחות בדרכים. מצד אחד, הוא עשוי להרתיע רוכבים מלבצע עבירות תנועה, שכן קל יותר לאכוף את החוק כשהרוכב מזוהה על ידי מספר. מצד שני, יש הסבורים שזוהי רק "פלסטר" לבעיה רחבה יותר של חינוך ובטיחות בדרכים.
בעד ונגד החוק החדש: האם זה הפתרון הנכון?
החוק החדש מעורר תגובות שונות בציבור. מצד אחד, יש את מי שתומך בחוק כי הוא מאמין שלוחיות הרישוי יעזרו לשמור על הבטיחות בדרכים. בעזרת לוחיות הרישוי יהיה קל יותר למשטרה ולאחרים לזהות רוכבים שעוברים על החוק – למשל, כאלה שנוסעים על מדרכות או במהירויות גבוהות. בנוסף, החוק יכול להרתיע רוכבים מלעבור עבירות תנועה, לעזור במקרים של תאונות פגע וברח, ולמנוע גניבות של אופניים.
מצד שני, יש מי שמתנגדים לחוק. לטענתם, החוק הוא "פלסטר" לבעיות עמוקות יותר של חינוך ותשתיות. הם סבורים שכדי לשפר את הבטיחות צריך להשקיע יותר בשבילים ייעודיים ובמקומות בטוחים לרכיבה, ולא רק להטיל קנסות. בנוסף, מבקרי החוק חוששים שהעלויות של התקנת לוחיות רישוי יכבידו בעיקר על צעירים ובני נוער שרוכבים באופניים חשמליים, ושבסופו של דבר, החוק יתרכז בקנסות ולא בפתרון כולל לבטיחות בדרכים.
היתרונות בשמירה על הסדר בכבישים
החוק החדש נועד גם לסייע בשמירה על הסדר בכבישים ובמדרכות ולהפחית את ההפרות השונות שעלולות לסכן את הציבור. אופניים חשמליים שנוסעים במהירויות גבוהות באזורים עירוניים לעיתים פוגעים בתחושת הביטחון של הולכי הרגל, במיוחד כאשר הם עוברים על החוק ונוסעים על המדרכות או מתעלמים מתמרורים ורמזורים. בזכות לוחיות הרישוי, ניתן יהיה לבצע אכיפה מהירה ויעילה יותר, והציפייה היא שהרוכבים יימנעו מנסיעה במדרכות או ממעבר במהירויות גבוהות בקרבת הולכי רגל. בעזרת מנגנון הרישוי ניתן יהיה לצמצם את מספר הרוכבים הלא-אחראיים ולמנוע עומסים מיותרים במקומות שבהם התנועה צריכה להיות איטית ובטוחה. כך, החוק עשוי לשפר את הסדר בתחבורה ולהקטין את העומס במקומות ציבוריים צפופים.
נקודות מבט של רוכבים צעירים
חלק מהרוכבים הצעירים, בעיקר תלמידי תיכון וסטודנטים, הביעו חשש מההשלכות של החוק החדש, במיוחד בשל העלויות הנלוות אליו. עבור רבים מהם, אופניים חשמליים מהווים כלי תחבורה זול, נגיש ונוח שמסייע להגיע בקלות ממקום למקום בלי להוציא הרבה כסף. הוספת עלות הלוחית ודרישת הרישוי יוצרת תחושת הכבדה כלכלית על אותם רוכבים, שמרגישים שעליהם לשלם "קנס" על היכולת לנוע בעיר באופן חופשי וזול. עם זאת, תומכי החוק מדגישים שמטרתו היא לא לפגוע בצעירים אלא לשמור עליהם – כך שההוצאה נחשבת להשקעה בבטיחות שלהם ושל הסובבים אותם. במטרה להקל על אוכלוסיות מסוימות, החוק כולל גם אפשרויות פטור מסוימות ומציע עלויות התקנה מינימליות, כדי לא להקשות יתר על המידה.
האם החוק ישנה את דפוסי השימוש באופניים חשמליים?
שאלה מעניינת שנוגעת להשלכות החוק היא האם הוא ישפיע על דפוסי השימוש באופניים חשמליים. עבור חלק מהמשתמשים, במיוחד כאלה המתגוררים במרכזי הערים, ההוצאה הנוספת והדרישות החדשות עלולות להוות שיקול לעבור לאמצעי תחבורה אחרים, כמו תחבורה ציבורית, רכבים שיתופיים או הליכה רגלית. בנוסף, השינוי עשוי לעודד את הרוכבים לשקול מחדש את מהירות הרכיבה שלהם ואת הנתיבים שבהם הם נוסעים, במטרה להימנע מעבירות תנועה ומקנסות.
לאורך זמן, אפשר שהחוק יוביל לשינוי כולל בשוק האופניים החשמליים ויעודד יותר שימוש בכלי תחבורה שיתופיים, שיכולים להוזיל את העלויות למשתמש ולחסוך את הצורך ברישוי אישי. עבור המערכות העירוניות מדובר בצעד שיכול להקטין את כמות האופניים בכבישים ולהפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית יותר, דבר שעשוי לשפר את איכות החיים העירונית ולהקטין את העומסים ברחובות.
שאלות ותשובות:
בשנה הראשונה הקנס יעמוד על ₪100
נכון לכניסת החוק לתוקף – משטרת ישראל
כן, לוחית הרישוי היא על שם הרוכב. לכן אם ברשותו מספר כלים, הרוכב יכול לרכוב על כל אחד מהם עם אותה לוחית רישוי על שמו. ניתן לרשום עד 20 כלים ברישום אחד.
הכלים החשמליים לא נדרשים לביטוח
המחירים נעים בין ₪69 – ₪159
יש מקרים בהם אופניים חשמליים מסוימים (כגון אופניים עם הספק נמוך במיוחד) או אופניים חשמליים שמיועדים לשטח ואינם נוסעים על הכביש לא יידרשו ללוחית.
אז מה עושים עכשיו?
אם יש לכם אופניים חשמליים, חשוב לבדוק האם אתם נדרשים להתקין לוחית רישוי ולהיערך בהתאם. אל תחכו לרגע האחרון – הקפידו להיות מעודכנים ועמדו בדרישות החוק.
לסיכום, החוק החדש מהווה צעד חשוב בכיוון של סדר ואכיפה בכבישים. בין אם אתם בעד או נגד, אין ספק שהמהלך נועד לשפר את הבטיחות של כולנו – רוכבים, נהגים והולכי רגל כאחד.